সকলে সুন্দর

১৮৩১ কবিপক্ষে “উৎসাহ উদ্ভাস” এর প্রথম নিবেদন

সকলে সুন্দর

পাঠ: জয় গোস্বামী / একক নিবেদন : রাহুল মিত্র
সুন্দরের আহ্বান: অভিরূপ মুখোপাধ্যায়, অভিনন্দন ভট্টাচার্য্য
পরিচালনা : সৌরভ চট্টোপাধ্যায়

Share Event:

2034

  • 2034 is a play that anticipates the future through the veneer of a magic show that is suddenly drawn into the jaws of a strange reality – a reality unknown to the audience which – when it saw the events unfold on stage initially, had no inkling about the world that the magicians and the other characters actually occupied.
  • It is inspired by a play of yore – written by Badal Sarkar – the theatre magician who gave India ‘Evam Indrajit’ – possibly the first play which introduced Indian theatre to the western genres of absurdist and minimalist theatre.
  • 2034 contains Sarkar’s signature effects – a theatre in direct contact with the audience with the magician Moinak interacting with some of them at the beginning as part of his magic show – but it is not third theatre, for the rest of the play unfolds on stage, and at the end, transports the audience into a reality they might not have anticipated amidst the ambience of breezy light humour which envelopes the play almost throughout its duration.
  • Moinak and Niharika are a famous magician couple whose ‘MN Magic’ is renowned around the world, specifically for a fantastic thought-reading act which Niharika performs live on stage. The play starts with this act in the form of a direct interaction with the audience, and then proceeds with the happenings after the end of the magic show – where the magicians and their teenage son analyse the day’s performance. In comes the manager of the auditorium – a jovial man – who, after a bout of banter with the magicians, announces that Mr.
  • Mallik would like to meet them. The couple scoff at the possibility of a meeting after a long and tiring day, but are told that this is the one and only Narottam Mallik – a man famous throughout the land by his influence on how it is run – so that the couple really have no choice about the meeting. Moinak and Niharika are then subjected to a discourse with Mr. Mallik who is eager to judge Niharika’s abilities in his own terms, since he thinks that these abilities would be useful to him. Thus commences Niharika’s test. Would she – with Moinak’s help – be able to read the iron mind of Mr. Mallik? The play twists and turns unpredictably, and finally reaches its unique conclusion – quite unfathomable from the perspective with which it began.
Share Event:

নীল রঙের ঘোড়া

  • নীল রঙের ঘোড়া মোহিত চট্টোপাধ্যায় এর রচনা 1964 সালে। কাহিনীর প্রটাগনিষ্ট সোমনাথকে ঘিরে বাকি চরিত্ররা মৃন্ময়ী, মিনু,চঞ্চল, পর্ণা,মিঠু আবর্তিত হয়।
  • সোমনাথ একসময়‌ স্পেকুলেট করতো রেসের মাঠে কোন ঘোড়া জিতবে।কখনো তা মিলে যেত কখনো‌ আবার না।স্বপ্নের জগতের এক বাচ্চা ছেলের কাছ থেকে পাওয়া কাগজ দেখে সে যখন আগেই রেজাল্ট জেনে যেতে লাগলো,তখন থেকে সে সব রেস জিততে লাগলো,কিন্তু সে উত্তেজনা হারিয়ে ফেললো,তার মনে হলো তার আত্মা যেন তাকে ছেড়ে চলে যাচ্ছে।
  • অথচ পারিবারিক চাপে সে রেসের মাঠে আবার যাওয়া শুরু করলো।
  • নীল রঙের ঘোড়া” একজন মধ্যবিত্ত মানুষের লোভ,একটা সময় অসহায়তা,পারিপার্শ্বিক চাপ,নিজের কাছে নিজের হেরে যাওয়ার গল্প বলে।
  • আপাত অন্যরকম একটি গল্পের মধ্য দিয়ে সম্পর্কের বুনন,ভাঙ্গন তুলে ধরা হয়েছে এই নাটকে।অন্য দৃষ্টিতে ও অন্য আলোয় দেখা এক জীবনের নাটক “নীল রঙের ঘোড়া” যা কিছুটা রাজনৈতিক ভাবনার ও জন্ম দেয় বিভিন্ন স্তরে।
Share Event:

উড়ন্ত তারাদের ছায়া

  • ১৭৩৯ সাল। নাদির শাহ উঠে বসেছেন ‘রৌশন-উদ-দৌলা’ মসজিদের চূড়ায়। দেখছেন দিল্লী জ্বলছে। দিল্লী পুড়ছে। মোগল সেনাদের সাথে সাথে আমজনতার রক্তে ভেসে যাচ্ছে শহরের পথঘাট।
  • দাদী মেহের পরভীনের কামরা থেকে হেঁটে ‘নহর হি বেহস্ত’এর কাছে খালি পায়ে এসে দাঁড়ালেন দ্বাদশ মোগল সম্রাট মুহাম্মদ শাহ। লাল কেল্লার পাশে, সালিমগড় দূর্গের সামনে, যমুনা নদীর করুন স্রোতধারায় তখন ঝুঁকে পড়েছে সূর্যের নিভন্ত ছায়া। এবারে তাঁকে হাতজোর করে নিজের মুন্ডুর বদলে দিল্লীবাসীর প্রাণভিক্ষা করতে হবে পারস্যের লুঠেরার কাছে।
  • ওদিকে নির্জন ময়ূর সিংহাসনের গায়ে কালো পিঁপড়ের দল সার বেঁধে উঠে চলেছে। ‘দেওয়ান-ই-আম’এর বাম কোনের বাতি থেকে চুয়ে পড়া হলুদ আলোয় দুনিয়ার শ্রেষ্ঠ হীরা ‘কোহিনূর’ জ্বলে আছে। একটা অল্পবয়সী কালো পিঁপড়া সেই হীরার গায়ে চড়তে গিয়ে মাটিতে পিছলে পড়ে গেলো। কেউ খেয়াল করলো না, সে আবার উঠে দাঁড়িয়েছে।
Share Event:

শূন্যের মাঝারে

  • বাংলা দেশের সাধক বাউল হাসন রাজার জীবন ও দর্শন নিয়ে আমাদের নাটক।এক মরমী গায়ক এর লেখা পদসমূহ আমাদের উৎস। হাসন যে রাজা তিনি হাসন রাজা আর বাউল যে মন সে যেন হাসন জান। একটি মানুষ যেন দুই ভাগে বিভক্ত আমাদের নাটকে।তাদের সম্পর্ক এক মিলন ও বিরোধ।
  • পয়গম্বর আর শ্যাম এক।সকল ধর্মই পথ।সব পথ মেলে এক দিব্য অনুভবে।কত নারী আসে রাজার জীবনে নূতন নুতন গানের ঝংকার নিয়ে।রাজা কি কেবল ভোগী?তাহলে প্রেমের অপূর্ব গান কে লেখে? শরীর থেকে শুরু হয়ে গান শেষ অব্দি পৌঁছয় চরম ঈশ্বর দর্শনে।
  • এক নারী উমা,তার নদীতে বাস।সে মাঝে মাঝে এসে রাজা কে প্রশ্ন করে।সে কি দেবী?আবার রাজা কোড়া পাখি কে বন্দী করে রাখে খাঁচায়।রাজা কি তবে নিষ্ঠুর বিলাসী?
  • মর্মভেদী সুর আর কথা আমাদের বলে যে প্রেমিক নয় তার যোগ্যতা নেই গান শুনবার। নাটক খোঁজে সেই প্রেমিকে রাজা জানের হাত ধরে।
  • অন্তিমমুহূর্তে সব একাঙ্গী।
Share Event:

An Interview ও নানা রঙের দিনগুলি

“An Interview” – A play Based on Todd Philipps’ Joker, 2019

Adapted and Directed by Prasanta Chatterjee

On Stage: Prasanta Chatterjee Debabrata Sengupta Anasuya Goswami Supratik Roychowdhury

  • Ranjan Ray is a popular talk show host called U‘n’Me X-Ray. Mr Ray invites a new guest today who insists to be introduced to Ray’s audience as “Joker”. A video of this self-proclaimed ‘Joker’, had gone viral last week where he had an insanely weird laughter and that prompted Mr Ray to invite him. Although on the same evening Kolkata is witnessing riots on the streets triggered by the news of gruesome murders on Dumdum subway.
  • As the show unravels and the interview starts, Joker begins to talk about dark side of his life and his mother who raised him alone. While Joker elaborates all that he went through, Mr Ray comes to believe that Joker is suffering from a neurological disorder which causes him to have random, uncontrollable laughing fits what was seen in his viral video too. Mr Ray is dumbfounded when Joker confesses to the subway murders and what follows is a chaotic and thrilling end of the interview…Come watch the Interview!

Nana Ronger Dinguli – Based on Anton Chekhov’s ‘Swan Song’ adapted in Bengali by Ajitesh Bandhyopadhyay as ‘Nana Ronger Din’

Edited and Directed By: Prasanta Chatterjee

On Stage: Prasanta Chatterjee Debabrata Sengupta  Mrittika Rai

  • Rajani Chatterjee, a flamboyant theatre actor who had just appeared in a popular talk show, goes back to backstage and dozes off heavily drunk. When he wakes up he discovers that he is left alone in dark auditorium. He begins to dig into his past as he nears the end of his theatre career given his age. Memories and regrets start rushing back. Suddenly he sees Kalinath, prompter of stage, loitering around, an old fragile man who is also staring at death as Rajani. Kalinath has had no trace of a family or a home, all this life while Rajni has all those but he has felt a deep emptiness instead of all that. This uncanny situation builds a bond between the two despite the fact they come from 2 different classes both inside and outside of theatre. Finding a comrade in Kalinath, Rajani begins to delve into his life, love, loss of it, his passion for theatre, characters he had played. As dawn breaks Rajani concludes that an actor lives on through his characters who are immortal in the minds of audiences.

 

  • Light Design: Sumit Mitra
  • Music: Supratik Roychowdhury
  • Sound: Krishanu Banerjee
Share Event:

আমাদের গপ্পো

বের্টল্ট ব্রেখটের ১২৫বছর পূর্তিতে
‘ফিয়ার এন্ড মিসারি অফ দ্য থার্ড রাইক’ স্মরণে
অশোকনগর নাট্যআনন প্রযোজনা

‘আমাদের গপ্পো’

  • On the 125th birth anniversary of Bertolt Brecht A theatre by Ashokenagar Natyaanan
    Amader Goppo Inspired from Brecht’s ‘Fear and Misery of the Third Reich’ Play, Direction and Starring: Chandan Sen Starring: Shantilal Mukherjee, Panchanan Banerjee, Rwitobroto Mukherjee and the NATYAANAN team.
  • On Bertolt Brecht’s 126th birthday, Natyaanan brings an adaptation of one of his most coveted and celebrated plays, ‘Fear and Misery of the Third Reich’.
    Also known as ‘The Private Life of the Master Race’, Brecht’s play first premiered in 1938 and is one of his earliest anti-Nazi plays.
  • ‘Amader Goppo’ is inspired from Brecht’s work and depicts the current socio-political and economic scenario in the form of playlets. The play aims at raising questions against herd-mentality, oppression and facist uproar.
  • বের্টল্ট ব্রেখটের ১২৫বছর পূর্তিতে ‘ফিয়ার এন্ড মিসারি অফ দ্য থার্ড রাইক’ স্মরণে অশোকনগর নাট্যআনন প্রযোজনা ‘আমাদের গপ্পো’ নাটক, নির্দেশনা ও অভিনয়ে: চন্দন সেন , অভিনয়ে: শান্তিলাল মুখার্জি, পঞ্চানন ব্যানার্জী, ঋতব্রত মুখার্জি ও নাট্যআনন-এর সবাই।
  • বের্টল্ট ব্রেখটের ১২৬তম জন্মবার্ষিকীতে নাট্যআনন-এর নতুন প্রযোজনা ‘আমাদের গপ্পো’ – ব্রেখটের কালজয়ী নাটক ‘Fear and Misery of the Third Reich’ স্মরণে।
  • ১৯৩৩ সালে ব্রেখট এই নাটকটি লেখা শুরু করেন Nazi আগ্রাসনের বিরুদ্ধে। বর্তমান সময়ের সামাজিক, রাজনৈতিক এবং অর্থনৈতিক সঙ্কটকে তুলে ধরার চেষ্টায় এই নাটক।

Share Event:

আবর্ত

  • বর্তমান সমাজের সামাজিক মিছিলে মানুষের একটাই স্লোগান “একটুখানি ADJUSTMENT ” সুমনের সংস্পর্শে এসে চৈতি কোনো কালেই সুখী হয়নি, আবার সেই অ-সুখের সংসারে পুতুল বউ হয়েও থাকতে চায়নি সে, তাই এই ব্যবধান।
  • চৈতির অতৃপ্তটা কেউ বুঝলোনা বা হয়তো চৈতি বোঝানোর বৃথা চেষ্টাও করলোনা কখনো। সুমনের মধ্যেও একফালি কনাদ থাকতে পারতো…… সকলের সব আছে তবুও কিসের যেন অভাব, সুখ নেই অথচ সুখী সাজবার বৃথা অভিনয় করছে, তাই কি কনাদ মনটাকে ছোট ছোট কুটুরিতে ভাগ করে নেয়, তা না হলে তো বাঁচাই মুস্কিল,………. জীবন কে চেনার, জীবন কে জানার , জীবনের যন্ত্রনাকে অনুভব করার নাটক আবর্ত।
Share Event:
%d bloggers like this: